Ik blog nooit in opdracht, maar wel op verzoek. De meeste boeken die ik hier bespreek heb ik met zo'n verzoek gekregen van de uitgevers. Dat betekent niet dat
zij -of wie dan ook- enige invloed kunnen uitoefenen op de inhoud van dit blog. Ik blog gewoon zoals ik er zelf over denk.

Reacties? Graag! Ik stel het zeker op prijs als mensen de moeite nemen om te reageren.
Heb jij ook een weblog over boeken? Ik ben nieuwsgierig, dus laat gerust een linkje achter in jouw reactie.


dinsdag 21 april 2015

De mens achter de boef

Jelle Winkels - De boevenwagen







Daar rijd er weer een. Wie zou er deze keer in zitten? 
Als beroepschauffeur kom ik ze regelmatig tegen, de boevenwagens van de Dienst Vervoer & Ondersteuning van Justitie. Ze rijden hard, zelfs zonder 'toeters en bellen' passeren ze de meeste auto's. Donkere ruiten houden nieuwsgierige ogen buiten.
Toen ik de kans kreeg om via een boek een kijkje in de boevenwagens te nemen, hoefde ik dan ook geen twee tellen na te denken. Natuurlijk!

Jelle Winkels werkte de afgelopen vijftien jaar als transportgeleider bij Justitie. Zijn ervaringen met de boeven, maar ook met allerlei andere mensen die door Justitie vervoerd worden, beschreef hij in dit boek. 

Het levert een bonte stoet aan vertellingen op, want iedere boef heeft zijn eigen geschiedenis en zijn eigen eigenaardigheden. Winkels laat in veel verhalen de mens achter de boef zien, de mens zoals het grote publiek die eigenlijk nooit heeft gezien. 
Grote misdrijven, maar ook trieste uitzettingen van vluchtelingen, het passeert allemaal de revue. Daarbij spaart Winkels zichzelf niet. Want waar hij aan de daden van verdachten en veroordeelden zelf zo min mogelijk waardeoordelen wil hangen en zaken in veel gevallen vrij clean beschrijft, steekt hij zijn eigen nek wel heel ver uit. Hij toont zijn zwakheden en laat zien dat hij soms zelf ook geen lieverdje is. Tegelijkertijd lees je ook dat hij zich er wel uit knokt. En dan bedoel ik niet met zijn vuisten, maar met zijn innerlijke strijd. 

Hij brengt dit allemaal met humor, waardoor het licht verteerbaar blijft. Soms raakte ik zelf de weg wel eens kwijt, tussen de vele boeven die Winkels presenteert, maar gelukkig zijn er vaak namen of situaties bij die ik me nog kan herinneren uit de krant. Dat zijn voor mij de ankerpuntjes om de rest van de verhalen aan op te hangen. 

Winkels neemt niet alleen zichzelf onder handen, maar ook zijn werkgever. Waar hij dat nodig acht legt hij genadeloos de zwakke plekken en de misstanden bij Justitie bloot. Dat heeft natuurlijk consequenties. Aan het einde van het boek maakt Winkels dat duidelijk door te vertellen dat er door het openbaren van deze zaken nu geen plaats meer voor hem is bij Justitie.
Dat komt een beetje vreemd over. Zoals hij het omschrijft, lijkt het erop dat hij zelf die conclusie heeft getrokken en vertrokken is, nog voordat het boek gepubliceerd werd. Maar waarom breng je dan een boek uit, als je weet dat het je jouw baan kost? Of was dat ook de bedoeling en wilde hij sowieso bij Justitie weg? Waarom dan? Dat is me dan weer niet duidelijk. 
Zoals het er nu staat, lijkt het alsof Winkels zichzelf moedwillig heeft opgeofferd om daarmee wat zaken aan de kaak te kunnen stellen. Maar als dat de bedoeling is geweest, heeft hij die zaken in mijn ogen teveel verpakt in een boek waarin nog héél veel andere dingen verwoord worden, waardoor de werkelijke boodschap wordt ondergesneeuwd.
Kortom: het is mij niet helemaal duidelijk waarom dit zo is gelopen.

Voor wat de rest betreft is het een prettig leesbaar en bij tijden vermakelijk boek. Het is beslist geen literatuur, maar dat is niet nodig. Gewone lectuur kan ook heel onderhoudend zijn. Toch lijkt het er wel op dat Winkels een poging heeft gedaan om literair te schrijven. Hij gebruikt ontzettend veel beeldspraak, waar soms leuke vondsten tussen zitten. Maar het geheel is wel erg veel, een beetje minder was niet verkeerd geweest. En beeldspraak alleen maakt van lectuur nog geen literatuur. 

GELEZEN:

titel: De boevenwagen

auteur: Jelle Winkels

genre: non-fictie

verschenen: 18 februari 2015 

uitgever: Uitgeverij Brandt



Geen opmerkingen: