Ik blog nooit in opdracht, maar wel op verzoek. De meeste boeken die ik hier bespreek heb ik met zo'n verzoek gekregen van de uitgevers. Dat betekent niet dat
zij -of wie dan ook- enige invloed kunnen uitoefenen op de inhoud van dit blog. Ik blog gewoon zoals ik er zelf over denk.

Reacties? Graag! Ik stel het zeker op prijs als mensen de moeite nemen om te reageren.
Heb jij ook een weblog over boeken? Ik ben nieuwsgierig, dus laat gerust een linkje achter in jouw reactie.


zaterdag 16 juni 2012

Leuke hobby, die prereads

Een aantal recensies op dit blog -of eerlijk gezegd: tot nu toe álle recensies- heb ik geschreven voor de Not Just Any Book Club. Via Twitter hoorde ik afgelopen najaar dat die club lezers zocht voor prereads.
Enfin, lang verhaal kort en ik doe dit nu dus een klein half jaar. Tot volle tevredenheid, moet ik zeggen. Per boek kun je steeds zelf beslissen of je wel of niet mee wilt doen met de preread. Mocht je twjfelen, dan kun je via de website enkele pagina's lezen om te zien of het iets voor je is.
Na lezing schrijft je een recensie die je vervolgens publiceert. Dat kan op een openbare plaats op internet, maar ook op je eigen site of op de site van een boekverkoper.
De boeken mag je houden. Dat zijn overigens wel drukproeven: soms zien ze er al bijna-echt uit en staat er alleen het woord 'drukproef' over de coverfoto, een andere keer krijg je een boek met volkomen blanco cover. In dat laatste geval kan er zelfs ook nog 'drukproef' op staan, alsof mensen dat niet zouden begrijpen. En zet- of spelfouten moet je in een aantal gevallen ook maar voor lief nemen.
Wat ik waardeerde was de geste van Tupla M.'s uitgever Verbum Crime. Nadat ik mijn recensie had gepubliceerd, stuurde Verbum mij het echte boek, mét opdracht van de auteurs en met een bedankbrief van de uitgever erbij. Je leest dus niet zomaar voor Jan met de korte lul -zoals ik het onlangs iemand hoorde zeggen- maar het wordt echt op prijs gesteld.
Natuurlijk lees ik tussen de recensies door ook nog andere boeken, maar die zijn al uit en te na ooit besproken en gerecenseerd. Niemand zit nog op mijn mening daarover te wachten, daarom zul je ze op dit blog niet terugvinden.

Onlangs was er een korte enquete onder de leden van de Not Just Any Book Club. Waarom doe je eigenlijk mee met een preread? Mijn antwoord staat erbij, ik ga dat hier niet herhalen. Maar ik kan je wel vertellen dat het gewoon erg leuk is om te doen. Als je zelf ook mee wilt doen, kun je je hier aanmelden.


Geen opmerkingen: