Ik blog nooit in opdracht, maar wel op verzoek. De meeste boeken die ik hier bespreek heb ik met zo'n verzoek gekregen van de uitgevers. Dat betekent niet dat
zij -of wie dan ook- enige invloed kunnen uitoefenen op de inhoud van dit blog. Ik blog gewoon zoals ik er zelf over denk.

Reacties? Graag! Ik stel het zeker op prijs als mensen de moeite nemen om te reageren.
Heb jij ook een weblog over boeken? Ik ben nieuwsgierig, dus laat gerust een linkje achter in jouw reactie.


donderdag 12 november 2015

Uit de hand lopende zoektocht naar jezelf

Michiel Stroink - Exit







"Familieleden waren een weerspiegeling van jezelf" (pag.167). Abel Schreuder heeft er een vlucht uit Nederland, een identiteitsverandering, een roadtrip door Hannover en Berlijn, extreme feesten en een wagonlading drugs voor nodig om erachter te komen dat hij in wezen vooral de weerspiegeling is van de persoonlijkheden van zijn vader, zijn grootvader, zijn overgrootvader en wie weet hoeveel mannen nog daarvoor. Mannen die allemaal over lijken gaan, is het niet letterlijk dan toch minstens figuurlijk. Mannen met geen enkel inlevingsvermogen. Mannen die alleen aan 'ik, mij en mijzelf' denken en die er voetstoots vanuit gaan dat de wereld om hen heen alleen maar bestaat bij de gratie van hun aanwezigheid. Mannen die allemaal een of andere verslaving hebben, is het niet aan macht of geld, dan is het wel aan drank, seks, drugs of wat dan ook. 
Autistische mannen, denk ik in mijn drang om het in één kort begrip samen te vatten. Waarmee ik overigens niet wil beweren dat alle autistische mannen (al) deze onhebbelijkheden zouden vertonen, maar andersom geldt het wel: déze mannen hebben het én komen zeer autistisch over. 

Terwijl ik mijn intro nog eens doorlees, besef ik dat dit eigenlijk al het hele verhaal is. Een echte samenvatting is niet eens meer nodig. Want dat is meteen het probleem van Exit: het is dun. Qua inhoud dan. Sommige personages worden breed uit de doeken gedaan, maar omdat er geen enkele diepgang in zit, worden het meer karikaturen dan mensen. Het taalgebruik is weliswaar intelligent, vol humor en heel verfrissend in stijl -zoals we dat wel gewend zijn uit de twee eerdere boeken van Stroink- maar daarmee alleen schrijf je nog geen goed boek. 

Stijlwisseling
Nee, laat ik het boek nou niet meteen helemaal afkatten. Er zitten ook goede dingen in. Zo meet Abel -die zich tijdens zijn vlucht uit de dagelijkse sleur Daniël laat noemen- zich de rol van schrijver aan. Hij zal een boek gaan schrijven over zijn familie en begint met zijn opa en zijn vader. Dit boek-in-wording is in Exit verwerkt. Niet alleen in een ander font (lettertype) maar ook in een andere stijl. Het uitbundige taalgebruik verandert ineens, Stroink laat zien dat hij ook veel ingetogener kan schrijven. Niet dat ik dat uitbundige niet waardeer, integendeel zelfs, maar Stroink heeft dus meer in huis. Verder verwerkt hij wat eigen filosofietjes (o.a. op pag. 136) in het boek, evenals muziek, citaten enzovoorts, dat geeft het allemaal de schijn van enige eruditie. Maar het blijft mager en oppervlakkig, dat is jammer. 

Het Volkskrantcitaat op het voorplat van Exit is uit 2013 en slaat op Stroinks tweede boek, TiltJammer om het hier aan te halen, want hoewel dat boek in mijn ogen een beetje minder was dan Stroinks debuut Of ik gek ben, is het toch echt een stapje beter dat Exit.

Boeien
Als ik mijn eigen mening over een boek afweeg, kijk ik vaak ook naar de tijd die ik erover deed om het te lezen, dat zegt veel over de mate waarin het boek me boeit. Ondanks dat Exit slechts 240 pagina's telt, deed ik er elf dagen over. Ter vergelijking: ik had na voltooiing van Exit twee dagen te weinig tijd om achter de pc te kruipen voor dit review, maar tussendoor op mijn werk en 's avonds in bed had ik wel tijd om te lezen, dus startte ik alvast in het volgende boek. Dat is inmiddels uit. Ofwel: dat boek boeide me, het bleef me trekken om het elke vrije minuut weer open te slaan. Dat deed Exit beslist niet.

Ik weet dat ik niet gemakkelijk ben. Als vermakelijke verstrooiing is Exit zeker geslaagd. Alleen zoek ik wat meer in een boek.


GELEZEN:
titel: Exit
auteur: Michiel Stroink
genre: roman
verschenen: 19 oktober 2015
uitgever: Meulenhoff


Geen opmerkingen: