Ik blog nooit in opdracht, maar wel op verzoek. De meeste boeken die ik hier bespreek heb ik met zo'n verzoek gekregen van de uitgevers. Dat betekent niet dat
zij -of wie dan ook- enige invloed kunnen uitoefenen op de inhoud van dit blog. Ik blog gewoon zoals ik er zelf over denk.

Reacties? Graag! Ik stel het zeker op prijs als mensen de moeite nemen om te reageren.
Heb jij ook een weblog over boeken? Ik ben nieuwsgierig, dus laat gerust een linkje achter in jouw reactie.


vrijdag 28 november 2014

Het belang van de juiste uitgever


Lena Dunham - Not that kind of girl
 (levenslessen om vooral niet op te volgen)



Het eerste waarmee ik vanochtend wakker werd, was het besef dat ik pas om 12.00 uur hoef te gaan werken. O heerlijk, een hele ochtend om lekker te lezen. Het tweede wat in me opkwam: o nee he, ik heb er helemaal geen zin in, maar het moet onderhand maar weer eens. Want op dat moment was ook tot me doorgedrongen in welk boek ik nog bezig ben.
Nadat ik me twee (of misschien zelfs al drie) weken geleden door de eerste honderd pagina's van Not that kind of girl (levenslessen om vooral niet op te volgen) had geworsteld, gunde ik mezelf een leespauze. En hoe langer die duurt, hoe meer mijn weerstand tegen het boek groeit. Het is helemaal geen verkeerd boek, integendeel. Maar het interesseert me gewoon niet. Het door mij gelezen deel heet 'Liefde en seks'. De volgende delen hebben titels als 'Lichaam', 'Vriendschap', 'Werk' en 'Het grote geheel'. Ik moet zeggen dat me dat weinig uitnodigt om verder te lezen.

(En nee, nou moet je niet afhaken. Want natuurlijk komt er nog een lekker toetje.)


Afgaande op de cover was mijn eerste indruk "Not my kind of taste". Het klinkt misschien hautain, maar ik ben niet geïnteresseerd in dit soort verhalen, tenzij ze op een prachtige manier worden verwoord, of tenzij ze door hun gelaagdheid diepgang krijgen. En daarin heb ik me dus vergist.
Op het achterplat prijst de uitgever het boek aan met termen als "...een van de meest authentieke jonge Amerikaanse auteurs van dit moment..." "...prachtige bespiegeling..." en "...een rauwe, ontroerende reeks berichten van het front van de strijd die volwassen worden heet." Maar de belangrijkste reden waarom ik "ikke, ikke, ikke" riep toen de uitgever recensenten zocht, was de naam en faam van de uitgever zelf. Meulenhoff uitgeverij is mij vooral bekend van het betere literaire werk, daarnaast heeft deze uitgever Boekerij, die richt zich meer op het populaire werk. Maar dit was geen Boekerij-uitgave, dit was van Meulenhoff zelf. Die naam gaf voor mij de doorslag om me voor dit boek aan te melden. "Met de naam Meulenhoff op de cover moet het wel een goed boek zijn".

Dat viel mij dus tegen. Auteur Lena Dunham is bedenker, producer en hoofdrolspeler van de HBO-serie Girls, dit boek is gebaseerd op haar eigen leven. Ze schrijft goed, dat moet ik haar nageven. Ze is humoristisch en intelligent, dus daar kan het ook niet aan liggen. Maar het blijft allemaal zo banaal, zo plat, zo hedonistisch. Vind ik. Maar ik kijk ook never-nooit-niet naar dit soort televisieseries. Ze interesseren mij niet. Of liever gezegd: ik kijk sowieso zelden of nooit tv. Noem mij maar een nerd, maar ik kruip liever weg met een boek. 
Ik kom dus tot de conclusie dat het tegenvallen van dit boek niet aan het boek zelf ligt, maar aan mijn persoonlijke interesse. 

Ik heb mezelf vanmorgen een cadeautje gegeven: ik hoef niet verder te lezen, ik houd het voor gezien. 
En hoe zit het dan met de aan Meulenhoff beloofde recensie? Ook daar heb ik een oplossing voor, dat is het lekkere toetje. Ik verloot dit boek onder de mensen die op dit blogbericht reageren. Dat kan hieronder in het openbaar, je kunt me ook via het contactformulier hiernaast een persoonlijke reactie sturen. Reageren kan ook op facebook of twitter, want ook daar plaats ik links naar dit blogbericht.
Ik vraag alleen één kleine tegenprestatie: ik wil graag weten wat je van het boek hebt gevonden. Hoeft niet uitgebreid, als ik maar weet wat je ervan vond. Die reactie plaats ik dan op mijn blog. 

En ik? Misschien moet ik me voortaan toch meer laten leiden door mijn eerste indruk en wat minder blindvaren op de goede naam en faam van een uitgeverij. 


GELEZEN:
titel: Not that kind of girl
auteur: Lena Dunham
genre: ideeënboek (volgens de uitgever)
verschenen: 30 september 2014 
uitgever: Meulenhoff


Geen opmerkingen: