Ik blog nooit in opdracht, maar wel op verzoek. De meeste boeken die ik hier bespreek heb ik met zo'n verzoek gekregen van de uitgevers. Dat betekent niet dat
zij -of wie dan ook- enige invloed kunnen uitoefenen op de inhoud van dit blog. Ik blog gewoon zoals ik er zelf over denk.

Reacties? Graag! Ik stel het zeker op prijs als mensen de moeite nemen om te reageren.
Heb jij ook een weblog over boeken? Ik ben nieuwsgierig, dus laat gerust een linkje achter in jouw reactie.


dinsdag 9 september 2014

Boekboek

Een intermezzo




Tweeënhalve maand geen boeken op dit blog, je zou haast denken dat ik het heb opgegeven.
Nee hoor, wees gerust, het boek en ik hebben ons 50-jarig huwelijksfeest al achter de rug. Zo'n innige band krijg je niet meer stuk, die is echt "tot de dood ons scheidt". Daarnaast is schrijven voor mij een eerste levensbehoefte. Ik laat dus echt wel weer iets van me horen.

Het was gewoon heel erg druk deze zomer. De vakantie van mijn ene werk gebruikte ik om bij mijn andere werk overuren te draaien. Mijn spaarpotje was leeg en zowel de garage als de tandarts wilden graag hun rekeningen betaald zien. (En die waren niet mals.) Tussendoor las ik nog wel af en toe, maar om daarnaast ook nog eens te blijven schrijven, had ik gewoon geen tijd.
Intussen ligt mijn eerste recensie voor het komende seizoen al weer klaar voor publicatie. Met Een perfecte dag voor literatuur lazen we Misschien wel niet van Jannah Loontjens. Maandag 15 september lees je hier wat ik ervan vond.

Op 27 september komt zowel in België als in Nederland Somniyum uit, een boek voor 'jongeren van 11 tot 99'. Het gaat over dromen, ik heb er al een deel van gelezen en ik mag er gewoon helemaal niks over zeggen. Want deze uitgever is wat betreft het embargo zo mogelijk nog strikter dan andere uitgevers.
Wat ik wel heel erg leuk vond en daarom hier vermeld, is dat de persagent mij via mijn boekenblog persoonlijk benaderd heeft voor een bespreking van het boek. Dat formulier hiernaast staat er dus niet voor niets ;) 
Enfin, op 27 september lezen jullie mijn mening over Somniyum.

Andere titels die nu al op de leeslijst staan zijn Hollands Siberië van Mariët Meester (30 september), Hier blijf ik van Sanneke van Hassel (15 oktober) en De evolutie van een huwelijk van Rebekka W.R. Bremmer (30 oktober). Ook deze boeken zijn alle drie in het kader van Een perfecte dag voor de literatuur. Je zou er haast de indruk van krijgen dat wij als leesclub vooral de vrouwelijke schrijvers proberen te promoten. ;) 
En natuurlijk is mijn leeslijst niet statisch, er kan altijd nog een ander boek tussen sluipen. 

Tot slot wil ik nog even wijzen op de manier waarop Ikea het boek -en dan natuurlijk in het bijzonder hun eigen catalogus- promoot. Ik zou zelf niet beter het gemak van een boek kunnen beschrijven. Het enige dat ik toe kan voegen is emotie: de geur van een papieren boek, het ritselend geluid van het bladeren, met opgetrokken benen in een hoekje van de bank met een flinke pot thee en een dik boek.... ik word haast lyrisch bij de gedachte. Geef mij maar een boekboek, beter valt er voor mij niet te genieten. 
(En eigenlijk wil ik gewoon dit filmpje ergens vastleggen, zodat ik niet over een aantal weken de link weer eens kwijt ben. :D )




Geen opmerkingen: