Thomas Möhlmann - Waar we wonen
Genre: poëzie
Gepubliceerd: 17 oktober 2013
Dit is niet mijn eerste bundel, poëzie las ik altijd al, maar slechts met mondjesmaat. Ik kwam nooit veel verder dan het ervaren van sferen en indrukken, nooit verder dan het ervaren van woorden
of zinnen die me op een speciale manier konden raken. Want praten
over poëzie? Laat staan schrijven? Nee, dat deed ik zo min mogelijk. Want begreep ik de
gelaagdheid, de betekenissen, de symboliek en de beeldspraak wel voldoende?
En als het dan toch een keer moest, stond ik met mijn mond vol tanden. Het voelde alsof ik iets heel moeilijks uit moest leggen in een taal waarvan ik nog geen honderd woorden ken. Naast de gebeeldhouwde woorden uit de gedichten leek het alsof ik met mijn beschrijving elke nuance en elk gevoel plattrapte of uitgumde. Daarom liet ik het voor wat het was, een goed gedicht verkoopt zichzelf beter dan dat ik het ooit zou kunnen doen.
En als het dan toch een keer moest, stond ik met mijn mond vol tanden. Het voelde alsof ik iets heel moeilijks uit moest leggen in een taal waarvan ik nog geen honderd woorden ken. Naast de gebeeldhouwde woorden uit de gedichten leek het alsof ik met mijn beschrijving elke nuance en elk gevoel plattrapte of uitgumde. Daarom liet ik het voor wat het was, een goed gedicht verkoopt zichzelf beter dan dat ik het ooit zou kunnen doen.
Maar goed, op speciaal verzoek heb ik me nu dan over Waar we wonen gebogen. En opnieuw ervaar
ik dat gevoel van sprakeloosheid. Maar ja, daar kom ik deze keer niet mee weg.
Dus doe ik een poging. Ik heb mezelf beloofd dat ik niet naar woorden wil gaan
zoeken. Ik schrijf wat er nu in me opkomt en daar blijft het bij.
Waar we wonen
is voor mij een loflied op de liefde (waarover later meer) en een
associatieboek: zoveel gedichten of frases uit die gedichten laten me van hot naar her in
mijn geheugen springen. Oude, vergeten beelden komen naar boven -ik ben en
blijf tenslotte wel een echte beelddenker- maar ook flarden van eerdere
gedichten. Zelfs daar waar ik geen directe associaties kan vinden, schurkt er
toch net een bepaald gevoel tegen me aan, iets dat me vaag bekend voorkomt. Nee, ik heb het niet over plagiaat, verre van dat zelfs. Het gaat niet om de letterlijke tekst die er staat, het gaat over het gevoel dat die tekst oproept, dát komt me bekend voor. Dat
kan door de sfeer zijn, of door het licht, of door een enkel woord. Ik kan er
de vinger nog niet op leggen.
Wil je het concreter hebben? Dat gevoel ga ik hier niet
de wereld inschoppen, daarvoor is het te vaag, broos en onzegbaar. Maar enkele
concrete associaties kan ik wel benoemen.
-Toen ik de bundel eind oktober kreeg thuisgestuurd, sloeg
ik hem willekeurig open: ‘Twee
overzijden’ las ik, zomaar ergens een titel midden in de bundel. En zonder
nadenken vulde ik ergens achter in mijn hoofd aan '...die elkaar vroeger
schenen te vermijden, worden weer buren'.
Daarna
merkte ik pas dat Möhlmann mij weer aanvult: 'Een minuut of tien dat ik daar
lag...'
Verhip.
Nijhoff. De moeder de vrouw. Maar dan
heel anders. Het gedicht ademt de sfeer van het bekende sonnet, maar is
tegelijk totaal verschillend. Volgens de noten achter in het boek is dit
gedicht niet eens opgehangen aan Nijhoffs (helaas) uitgemolken en platgewalste
gedicht, maar aan De Bruggenbouwer, een
foto die Oscar van Alphen in de jaren vijftig in Engeland maakte. Als ik dat
lees, wil ik die foto zien en dankzij het onvolprezen wereldwijdeweb lukt dat
ook nog, hiernaast zie je hem. Vervolgens spring ik verder, naar andere foto’s die deze sfeer ademen
en binnen de kortste keren heb ik me helemaal weggeassocieerd van het
origineel.
-Uiteindelijk, opgedragen aan de
Russische dichter Boris Rizji die naar de mening van iedereen (behalve die van
hemzelf) veel te vroeg uit het leven stapte. Meteen vlamde de herinnering op
aan een VPRO-documentaire bij Holland Doc over deze dichter, een aantal jaren geleden. Opzoeken
dus, en wederom genieten.
En zo gaat het maar door. Steeds opnieuw lees ik iets en word vervolgens meegenomen op mijn eigen gedachten en herinneringen. Een dichtbundel lezen is voor mij dus niet zomaar lezen, maar lezen, wegleggen, in laten zinken, associëren, weer lezen, opzoeken, rijpen, nadenken en zo maar door. Dat proces is nog lang niet uitgerijpt, daarom wil en kan ik er hier verder ook nog niet op ingaan.
Waar ik het tot slot nog wel over wil hebben, is het loflied op de liefde, ofwel het loflied op de muze van Mölmann. (Vergis ik me, als ik denk dat ze Sterre heet? Wat een wondermooie poëtische naam.) De hele bundel zindert van de liefde die de dichter voelt voor deze ene speciale vrouw. O, mocht ik toch ooit iemand vinden die zó mooi en zó treffend over mij en over onze relatie kon schrijven, ik zou met liefde en plezier op dat moment sterven. Iets mooiers is er in dit leven toch immers niet meer bereikbaar? ;)
Dan is het maar gelukkig voor mij en mijn omgeving dat ik zo iemand nooit
gevonden heb. Maar het brengt me wel in een weemoedige stemming.
Genoeg
daarover. Terug naar de orde van de dag. Is dit boek de moeite waard? Jazeker!
Zou ik de volgende keer weer een dichtbundel willen lezen? Misschien. Ik blijf
het moeilijk vinden, merk dat ik me moeilijk voldoende kan concentreren en snel
wegzwalk. En ook dat het me ongelooflijk veel tijd kost om alles goed in te laten zinken. Maar het blijft mooi. Ontegenzeglijk mooi.
Ik las deze bundel in het kader van Een perfecte dag voor de literatuur.
Lees hier wat andere boekbloggers over dit boek schreven.
Ik las deze bundel in het kader van Een perfecte dag voor de literatuur.
Lees hier wat andere boekbloggers over dit boek schreven.
2 opmerkingen:
Mooi te lezen hoe deze bundel je geïnspireerd heeft om op zoek te gaan naar de vele dwarsverbanden en verwijzingen naar andere literatuur. Een aantal zaken heb ik ook opgezocht, maar niet zo uitgebreid zoals jij het hier hebt gedaan. Bewonderenswaardig!
Dank je. En ik vond juist dat ik tekortschoot, omdat ik nog veel meer dwarsverbanden zag, maar daar door tijdgebrek niet verder in kon duiken.
En als ik dan baal over wat ik niet heb, is het goed dat iemand me wijst op wat ik wel heb. Ik moet daar zelf ook eens meer op gaan letten ;)
Een reactie posten